1 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
Міносвіти запрошує експертів, педагогів, освітян до участі у проекті з оновлення навчальних програм для 5-9 класів
30-01-17, 12:02 / КАТЕГОРІЯ: НОВИНИ
Шановні колеги!
Одним із пріоритетних завдань реформи школи визначено оновлення навчальних програм і запровадження компетентнісного підходу. Школа має навчити дітей використовувати знання і вміння, отримані в процесі навчання, для вирішення повсякденних проблем і життєвих ситуацій, а програми мають бути сформовані таким чином, щоб основні компетенції пронизували увесь зміст освіти і робили його прикладним до життя.
У зв’язку з цим постає завдання подивитися на чинні програми для 5-9 класів під кутом зору компетентнісного підходу, а також щодо їх відповідності віковим особливостям учнів. Зробити це потрібно вже сьогодні, тому що до того часу, як будуть створені й запроваджені нові освітні стандарти, вчителі мають використовувати сучасні методики та підходи у навчанні.
Міністерство освіти і науки України запрошує громадськість, педагогів та експертів безпосередньо долучитися до онлайн обговорення програм на платформі EdEra та подальшого їх оновлення, взявши участь у конкурсному відборі модераторів он-лайн обговорень та учасників робочих груп.
Анкету на конкурсний відбір модератора онлайн обговорень програм можна заповнити тут (https://edera1.typeform.com/to/P2kgsi)
Анкети приймаються до 5 лютого 2017 року
Загальний алгоритм оновлення програм 5-9 класів
- До 7 лютого буде сформовано групу модераторів для онлайн обговорень програм на платформі EdEra та робочі груп з оновлення програм за предметами
- 9 лютого відбудеться нарада за участю Міністра освіти і науки для модераторів та керівників робочих груп.
- 13 лютого чинні навчальні програми розміщуються на платформі EdEra для загального обговорення, де всі бажаючі, авторизувавшись, зможуть висловити свої пропозиції та надати пропозиції щодо їх модернізації.
- З 13 лютого по 24 лютого триватиме перша сесія онлайн обговорення.
- З 28 лютого по 7 березня відбуватиметься робота над програмами у робочих групах за участі модераторів.
- 15 березня по 22 березня 2017 триватиме друга сесія онлайн обговорення оновлених програм.
- З 30 березня по 8 квітня робочі групи спільно з модераторами допрацьовуватимуть програми.
- З 8 квітня по 25 квітня 2017 р. триватиме експертне обговорення оновлених програм
- На початку травня 2017 р. доопрацьовані програм будуть представлені на засіданні Колегії МОН.
Анкету на конкурсний відбір модератора онлайн обговорень програм можна заповнити тут (https://edera1.typeform.com/to/P2kgsi)
Анкети приймаються до 5 лютого 2017 року
1 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
Запорожская «Основа» - одна из первых школ в стране, где начали внедрять инклюзивное образование |
«Основа»: 10-летний опыт школы без ограничений
Запорізька загальноосвітня школа «Основа» - одна з перших шкіл в країні, де почали впроваджувати інклюзивну освіту: поряд зі звичайними дітьми тут навчаються учні з особливими освітніми потребами. Діти з фізично-психічними вадами почали навчатись в цій школі близько десяти років тому. Зараз навчальний заклад має найкращу репутацію в регіоні. Сюди їздять на навчання діти з різних районів обласного центра. А методики викладання намагаються переймати педагоги з інших шкіл, де цього року почали експеримент з інклюзивної освіти. Про особливості роботи школи, її здобутки й проблеми розповідає Яна Міланова, Українська правда. Життя.
Спільними зусиллями
Тримаючись за руки, сходами повільно підіймаються трійко дітей і вчителька.
Дві дівчинки і хлопчик наступають на кожну сходинку й плаксиво просять кожен про своє: хтось втомився, хтось хоче в туалет, а хтось постояти біля величезної зеленої квітки.
Вчителька лагідно погладжує кожного по голівці, посміхається і просить піднятись ще трішки.
Мимо них з галасом пробігають інші учні. Перестрибуючи через кілька сходинок одразу, вони біжать коридором.
Трійко дітей і вчителька уважно дивляться їм вслід.
Це 2-В клас. У ньому навчаються діти із затримкою психічного розвитку (ЗПР).
У 2016-2017 у Запорізькій області був запроваджений експеримент з інклюзивного навчання. Школа «Основа» потрапила в перший ешелон пілотного проекту.
«У нас є великий досвід роботи з такою категорією дітей, – пояснює директорка школи Алла Любімова. – З 2005 року наш навчальний заклад мав статус реабілітаційного навчально-виховного комплексу для дітей, хворих на цукровий діабет».
Вона пояснює, що метою проекту було зібрати учнів з такою хворобою з усього міста Запоріжжя в один навчальний заклад.
З міського бюджету виділили кошти на харчування дітей цієї категорії, а також фінансувалися додаткові ставки для заступника директора з роботи з інвалідами, психолога, на заняття з лікувальної фізкультури, додаткову медичну сестру тощо.
За словами Любімової, в навчально-виховному комплексі навчались, окрім здорових дітей, ще з півсотні дітей, хворих на цукровий діабет та з іншими фізично-психологічними захворюваннями.
У 2015 році школа «Основа» попала під реорганізацію. Навчальний заклад перестав мати статус «реабілітаційного навчально-виховного комплексу» і тепер називався просто: загальноосвітня школа «Основа».
«Назва змінилась, статус змінився, але контингент і внутрішнє наповнення навчального закладу не змінилось», – каже Алла Любімова.
Першого вересня 2016 року в «Основі» приступили до занять 495 учнів. Це 23 класи.
З них три класи (1-В, 2-В і 6-В) – винятково для дітей із затримкою психічного розвитку.
Окрім того, в інших двадцяти класах також навчається по одному-два учні з різними фізично-психологічними патологіями.
Всього в «Основі» навчається 38 учнів, які мають інвалідність за різними діагнозами (ДЦП, аутизм, глухота та інші).
Крім того, ще 18 дітей навчається індивідуально, але прагнуть в наступні роки перейти на постійне навчання в класах – на наступний рік вже троє написали заяву перевестись на денне навчання.
«Дуже часто діти, які навчаються за індивідуальною програмою, просяться посидіти на уроках, поспілкуватися з однолітками, просто побути в школі. Незважаючи на свої захворювання, вони прагнуть вести звичайний спосіб життя», – пояснює директорка.
Незважаючи на те, що в школі «Основа» вже понад вісім років практикується інклюзивне навчання, офіційно статус інклюзивного навчального закладу школа отримала лише цього року, після того, як був об’явлений експериментальний проект.
У навчальному закладі це пояснюють тим, що раніше медичні комісії ніколи не давали довідку, згідно з якою дитина з інвалідністю могла б навчатися в інклюзивному класі.
Тобто, в Запоріжжя була така практика, але без медичних на те рекомендацій, дозволів та офіційних статусів.
Зараз же міський департамент освіти та адміністрації навчальних закладів тісно співпрацюють з медичними комісіями і сподіваються в майбутньому збільшити кількість рекомендацій до інклюзивного навчання.
Дружба понад усе
У 1-В галас і розгардіяш. Першачки тільки повернулись з уроку фізкультури, і, не соромлячись один одного, перевдягались в спідниці та брюки.
На партах розкладені підручники, розмальовки та улюблені іграшки. На дивані в кутку стомлено позіхає дівчинка. Дивлячись на цих, таких звичайних, дітей, годі й сказати, що вони мають якісь проблеми.
«Діти з інвалідністю мають свої особливості і різні періоди активності, – пояснює асистент вчителя Світлана Горліс. – Бувають такі неймовірні зльоти, коли дитина все дуже добре і швидко засвоює, а буває спад».
Спеціаліст уточнює, що в цей момент учню потрібно більше допомоги, підтримки та відпочинку.
«Моя задача - вчасно помічати всі ці моменти та прийти на допомогу. Асистент важливий в цей момент, тому що вчитель не може кинути всіх інших дітей і займатись лише цією конкретною дитиною», – додає Горліс.
Поки Світлана Анатоліївна розповідає про свої обов’язки, дітлахи туляться до неї, як до рідної матері, обіймають за талію і намагаються будь-яким чином привернути до себе увагу.
«Мені подобається моя робота, – посміхається Світлана. – Хоча буває нелегко».
Вона допомагає у навчанні не лише дитині з інвалідністю, а й всім іншим учням.
У першу чергу Світлана намагається допомогти школярам стати друзями, колективом, зріднити їх.
«У першому класі дітям важко адаптуватися. Навіть в звичайних класах. Але якщо дитина ще й з особливими потребами, то головне - не втратити момент і дати їй можливість зростися з класом, не почувати себе вигнанцем чи зайвим. Діти всі різні, але треба їх об’єднати, знайти спільні інтереси», – пояснює асистент вчителя.
Загалом усі учні в школі «Основа» навчаються за загальною навчальною програмою. Навіть іноземну мову починають вивчати з першого класу.
Але учні із затримкою психічного розвитку мають додаткові десять годин на корекційні заняття з психологом, логопедом та хореографом.
Крім того, навчання в початковій школі для них розтягнуте не на чотири, а на п’ять років.
«Ці дітки спочатку ходять до нас в підготовчу групу, – каже директорка Алла Любімова. – А потім, якщо ми бачимо, що дитина добре засвоює програму, ми вже переводимо її до першого класу».
Щоб донести до кожної дитини шкільну програму, вчитель та асистент підбирають метод та форму викладання в залежності від особливості хвороби учня, його сприйняття тощо.
«Буває, вчителі готують картки з малюнками, буває, намагаються викладати інформацію, граючи з дитиною, – усміхається Алла Володимирівна. – Методів безліч, і їх шукає сам учитель».
Часто в цьому їм допомагають і інші учні. Наприклад, у шостому класі в «Основі» навчається дівчинка, яка більш як на 90% глуха. Так в навчанні їй допомагає не тільки вчителька, але й однокласники. У неї дуже багато друзів, і вона надзвичайно успішна в навчанні.
Загальноосвітня школа славиться своїми талановитими учнями не тільки в Запоріжжі, але й за його межами.
Діти з ДЦП, гідроцефалією, глухотою та іншими захворюваннями - як психічними, так і фізичними - беруть участь у різноманітних творчих конкурсах, спортивних змаганнях, наукових олімпіадах і дуже часто посідають призові місця.
Крім того, діти з різноманітними додатковими потребами не тільки нарівні з іншими учнями беруть участь у всіх вищезазначених заходах, але й ведуть активну громадську діяльність.
«У дев’ятому класі у нас навчається хлопчик, – каже Анна Любімова. – У нього проблеми опорно-рухової системи. Але це не заважає йому бути одним з найкращих в навчанні, він очолює шкільну газету «Шпаргалка», а також бере участь у всіх шкільних заходах».
Великі надії
14-літня Катя Ярошенко – струнка та висока дівчинка. Вона заходить до класу дуже граційно. Й ходить, наче гімнастка, з рівною-рівною спиною. У неї природне біляве волосся та неймовірно гарні блакитні очі.
У Каті немає пальчиків ні на руках, ні на ногах. Коли вона говорить, іноді доводиться прислухатись, аби зрозуміти те чи інше слово. Деформація верхньої губи («заяча губа») заважає дівчинці нормально артикулювати. Але при цьому вона – найуспішніша в класі.
Катя бере участь в міських та всеукраїнських спортивних змаганнях з бігу та стрибків, нітрохи не поступаючись іншим своїм одноліткам без подібних вад.
Дівчина професійно танцює вальс, ганяє з хлопцями на шкільному стадіоні у футбол, грає в волейбол та баскетбол. Крім того, вона дуже талановита художниця.
«Мені подобається навчатися в школі, – сором’язливо посміхається Катя. – Відчуваю багато підтримки від друзів та вчителів. Не уявляю, як би я жила, якщо б довелось весь час бути замкненою в чотирьох стінах».
Свою участь в спортивних змаганнях та художніх конкурсах дівчинка коментує так:
«У першу чергу я це роблю для того, аби випробувати себе та довести світові, що я чогось варта».
Катя ще не визначилась із тим, ким хоче стати у майбутньому. Каже, що, буває, мріє про те, аби стати олімпійською чемпіонкою. Буває, хоче бути великою художницею. А іноді – вчителькою, щоб допомагати таким дітям, як вона сама.
Поки доля не вирішена, вона відточує свою художню майстерність, годинами тренується на скакалці та на стадіоні, багато читає.
Про ставлення до неї однокласників каже так:
«У мене багато друзів, яких я дуже люблю та ціную. Але є й ті, що ставляться до мене не дуже добре, дражняться. Та я на них не ображаюся. Вони самі будують своє життя. Я не можу їм наказувати чи повчати. Просто намагаюсь не спілкуватись із ними».
Експериментальні проблеми
Після старту в Запоріжжі пілотного проекту з інклюзивного навчання серед батьків та вчителів почалось багато непорозумінь. Але в школі «Основа» подібних проблем не так багато.
«Можливо, це через те, що ми вже не перший рік працюємо з такою категорією дітей, – пояснює директорка Алла Любімова. – І учні, і батьки, і вчителі звикли одне до одного і не відчувають дискомфорту».
У школі серед батьків проводили анкетування про їх ставлення до інклюзивного навчання, і 75% із них схвально поставились до подібного експерименту. Це найвищий показник в регіоні.
Буває, що виникають непорозуміння і з боку батьків, які проти інклюзивного навчання. На це директорка Алла Любімова відповідає стомленою посмішкою.
«Зміни у свідомості не відбуваються відразу, – каже директорка школи «Основа». – Зміни повинні бути на державному рівні. Якщо в місті буде більше можливостей для людей з інвалідністю, з’явиться більше пандусів, зручних тротуарів, міського транспорту з низькою підлогою, коли люди з інвалідністю матимуть змогу бувати в кафе, кінотеатрі чи просто без перешкод спуститись з п’ятого поверху свого будинку, тоді тільки можна бути говорити про взаємоповагу, шанобливе ставлення та повагу до життя одне одного.
Поки люди живуть, замкнені кожен в своїй «клітці», зміни будуть відбуватись дуже повільно. Але ж треба колись робити перший крок».
За словами Алли Володимирівні, до неї майже щодня звертаються колеги з інших шкіл з різноманітними питаннями та страхами. Вчителі не розуміють, як їм поводитись з тією чи іншою дитиною, що вони мають робити, щоб, скажімо, навчити дитину рахувати хоча б до десяти абощо.
«У першу чергу необхідно кожного вчителя в школі, незалежно від того, викладає він в інклюзивному класі чи ні, проінформувати про особливості захворювання дитини, – пояснює Алла Любімова. – Адже вони все одно знаходяться в одному приміщенні і повинні розуміти, як їм реагувати на ту чи іншу ситуацію».
Як приклад вона наводить хлопчика з діагнозом «епілепсія», який навчається у «Основі». Час від часу в нього виникає спазм, який повністю його паралізує. Це не такий страшний випадок, як описують в медичних довідниках, але якщо не знати, що робити, дитину можна втратити.
Вона уточнює, що іноді трапляються ситуації, коли, при всій обізнаності та досвідові, вчителі не можуть дати раду дитині. Тоді доводиться кликати на допомогу батьків.
«Зараз на одному з уроків присутній батько одного вкрай важкого хлопчика. У нього бувають істерики, які вчителька не може вгамувати. І тільки присутність батька його заспокоює. Тож чоловік вимушений цілий день бути з ним або на уроках, або чекає в коридорі», – пояснює Алла Володимирівна.
Ще одна із складностей під час впровадження інклюзії, за словами педагогів, в тому, що в Запоріжжі відсутні певні спеціалісти. Наприклад, якщо школі потрібен для занять з глухими дітьми сурдоперекладач, то його просто нереально знайти в обласному центрі. Проблема також і з досвідченими асистентами вчителя.
«У Запоріжжі жоден ВНЗ не готує подібних спеціалістів, – каже Алла Любімова. – Кваліфікаційну освіту асистента можна отримати лише в університеті Драгоманова в Києві. Але ж далеко не кожен запорізький педагог може дозволити собі навчання в столиці».
За її словами, на сьогодні в Запоріжжі є лише два-три кваліфіковані асистенти вчителя. Інші отримали більш-менш необхідні знання під час тренінгів та семінарів, які влітку проводив для них Фонд Петра Порошенка.
Цей фонд наразі запускає додаткову програму для розвитку інклюзивного навчання під назвою «Гроші за дитиною».
«Координатори програми попросили нас та педагогів з інших шкіл скласти програму, за якою дитина могла б отримати більше знать, навичок та вмінь, ніж може запропонувати загальноосвітня школа, – пояснює Алла Володимирівна. – Щомісяця фонд виділятиме кошти для конкретної дитини (від 1300 до 1900 гривень), аби вона могла чогось додатково навчитись. Проблема в тому, що ми поки що не знаємо, що саме це має бути».
Адміністрація школи провела розмову з батьками, щоб ті запропонували свої побажання, також освітяни постійно консультуються з інтернатними закладами. На даний момент є лише певні напрацювання.
«Деякі батьки хочуть ходити на плавання, інші хочуть займатись пісочною анімацією, треті малюванням, – розводить руками директорка. – Але ми не знаємо, що з цього затвердить фонд.
Крім того, заняття територіально повинні бути зручними для батьків. Адже, якщо їм доведеться возити дитину на те ж малювання в інший район, то далеко не всім це буде зручно, люди будуть відмовлятися від такої гарної можливості».
Яна Миланова, журналист, Українська правда. Життя.
Про проведення загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року»
Наказ МОН № 1693 від 29.12.16 року
MIHICTEPCTBO ОСВІТИ I НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
№ 1693 від 29 грудня 2016 року
Про проведення загальнодержавного
моніторингового дослідження якості початкової
освіти «Стан сформованості читацької та математичної
компетентностей випускників початкової школи
загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року»
моніторингового дослідження якості початкової
освіти «Стан сформованості читацької та математичної
компетентностей випускників початкової школи
загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року»
Відповідно до підпунктів 5, 6 пункту 14 Порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 року № 1095 «Деякі питання запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08 липня 2015 року № 533), з метою дослідження якості початкової загальної середньої освіти, а також створення умов для подальшого аналізу змін за результатами впровадження Концепції «Нової української школи» НАКАЗУЮ:
1. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Кононенко Ю. Г.), Українському центру оцінювання якості освіти (Карандій В. А.):
1) забезпечити проведення в січні - листопаді 2017 року загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року» (далі - дослідження);
2) подати до 01 лютого 2017 року на затвердження проект Програми загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року»;
3) подати до 24 березня 2017 року на затвердження графік проведення оцінювання читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року (далі оцінювання учнів).
2. Затвердити склад робочої групи з розроблення методології проведення загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року» (далі - робоча група) (додається).
3. Інституту освітньої аналітики (Денисюк O. Я.), Українському центру оцінювання якості освіти (Карандій В. А.) до 06 лютого 2017 року сформувати та подати на затвердження вибірку учасників дослідження (перелік загальноосвітніх навчальних закладів і класів у них, учні та вчителі яких братимуть участь у дослідженні).
4. Українському центру оцінювання якості освіти (Карандій В. А.):
1) організувати з 18 квітня до 15 травня 2017 року проведення оцінювання учнів, анкетування учасників Дослідження;
2) здійснити до 28 серпня 2017 року обробку результатів оцінювання учнів, анкетування учасників дослідження;
3) спільно з робочою групою провести до 01 жовтня 2017 року аналіз результатів оцінювання учнів, анкетування учасників дослідження;
4) підготувати до 30 листопада 2017 року аналітичний звіт «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року».
5. Робочій групі подати до Українського центру оцінювання якості освіти:
1) до 20 січня 2017 року пропозиції щодо вимог до структури і змістового наповнення анкет учасників дослідження та предметних тестів, що використовуватимуться в процесі оцінювання читацької та математичної компетентностей;
2) до 20 березня 2017 року варіанти тестів для оцінювання читацької та математичної компетентностей, анкет для учасників дослідження.
6. Структурним підрозділам з питань освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій:
1) сприяти Українському та регіональним центрам оцінювання якості освіти в підготовці та проведенні дослідження;
2) створити умови для проведення оцінювання учнів, організувати внесення загальноосвітніми навчальними закладами відповідних змін до розкладу уроків для класів, учні яких братимуть участь у дослідженні.
7. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника міністра Хобзея П. К.
Т. в. о. міністра Володиимир Ковтунець
1 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 20 жовтня 2016 р. № 1272
Наказ МОН № 1696 від 30.12.16 року
MIHICTEPCTBO ОСВІТИ I НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
№ 1696 від 30 грудня 2016 року
Про внесення змін до наказу
Міністерства освіти і науки України
від 20 жовтня 2016 р. № 1272
Міністерства освіти і науки України
від 20 жовтня 2016 р. № 1272
Відповідно до Переліку навчальних предметів, із яких у 2017 році проводиться зовнішнє незалежне оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 27 липня 2016 р. № 889, зареєстрованого B Міністерстві юстиції України 09 серпня 2016 року за № 1114/29244, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Перелік навчальних предметів, з яких у 2016/2017 навчальному році проводитиметься Державна підсумкова атестація випускників загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, у новій редакції, що додається.
2. Управлінню адміністративно-господарського та організаційного забезпечення зробити відмітку у справах архіву.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Хобзея П. К.
Т.в.о. міністра B. B. Ковтунець
1 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
Про сучасні підходи до навчально- виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами
Лист МОН № 1/9-2 від 10.01.17 року
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
№ 1/9-2 від 10 січня 2017 року
Департаменти (управління) освіти
і науки обласних, Київської Міської
державних адміністрацій
і науки обласних, Київської Міської
державних адміністрацій
Про сучасні підходи до навчально-
виховного процесу учнів
з особливими освітніми потребами
виховного процесу учнів
з особливими освітніми потребами
На засадах демократизації освітньої політики та реформування системи інституційного навчально-виховного середовища Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 26 жовтня 2016 р. за № 753 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585» (щодо забезпечення права на освіту дітей із затримкою психічного розвитку шляхом їх навчання у спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів та відповідну поступову реорганізацію спеціальних шкіл та шкіл-інтернатів для дітей із затримкою психічного розвитку).
Затримка психічного розвитку (далі - ЗПР) не є стійким незворотнім психічним порушенням. Під впливом кваліфікованої корекційної допомоги практичного психолога, посада якого передбачена у штаті працівників загальноосвітніх навчальних закладів, а також вчителя-логопеда, діти із ЗПР досягають стабільних успіхів у навчанні та в подальшому мають можливість опанувати Державний стандарт базової повної загальної середньої освіти.
Припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року та забезпечення можливості навчання вказаної категорії дітей у спеціальних та інклюзивних класах у загальноосвітніх навчальних закладах реалізує їхнє право на виховання в сім'ї та сприятиме процесу реформування системи інституційного догляду та виховання дітей.
Позиція щодо припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року безпосередньо стосується навчально-реабілітаційних центрів, структурними підрозділами яких є спеціальні школи (школи-інтернати), загальноосвітніх шкіл-інтернатів та спеціальних шкіл-інтернатів інших видів, у яких функціонують класи для дітей із ЗПР.
Натомість діти із ЗПР успішно навчаються у спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів (далі - 3H3). Зарахування дітей із ЗПР у спеціальні класи в складі ЗНЗ здійснюється відповідно до Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах (наказ МОН України від 09.12.2010 № 1224, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 р. за № 1412/18707). Зазначеним Положенням про спеціальні класи визначена оптимальна наповнюваність класів (груп), у тому числі для дітей із ЗПР. Оскільки спеціальні класи у ЗНЗ функціонують у спеціально створених умовах (однорідний контингент учнів, зменшена наповнюваність класів (груп), спеціальні навчальні плани, якими визначено години на корекційно-розвиткову роботу, адаптовані підручники, підготовлені вчителі), посада асистента вчителя у таких класах не передбачена.
За бажанням батьків та рекомендацією психолого-медико-педагогічної консультації, дитина із ЗПР може навчатися в інклюзивному класі загальноосвітньої школи відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872 «Пpo затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (далі - Порядок).
Пунктом 9 Порядку визначено, зокрема, що навчання в інклюзивних класах здійснюється також за спеціальними підручниками. Принагідно наголошуємо на особливій актуальності питання забезпечення сліпих учнів, не залежно від місця та форми їх навчання, підручниками, надрукованими шрифтом Брайля. Це пряма відповідальність органів управління освіти.
Звертаємо увагу, що постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р. за № 753 установлено строк навчання у школі I ступеня загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами з обов’язковим підготовчим класом та 1-4 класи (5 років). Окрім того, у постанові Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 слова «які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» замінено словами «з особливими освітніми потребами»; слова «розумово відсталих дітей» замінено словами «дітей з порушеннями розумового розвитку».
При проведенні консультативно-роз’яснювальної роботи з керівниками, педагогічними працівниками ЗНЗ різних типів, батьківською громадськістю взяти до уваги, що постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2016 р. за № 671 «Пpo внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» встановлено, що учням з порушеннями розумового розвитку видається свідоцтво про базову загальну середню освіту за спеціальною програмою; учням з помірною розумовою відсталістю видається довідка про закінчення повного курсу навчання за спеціальною програмою.
Нагадуємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 «Пpo встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей з особливими освітніми потребами» строк навчання дітей з порушеннями розумового розвитку з урахуванням особливостей їх навчально-пізнавальної діяльності становить: школа I ступеня - підготовчий клас, 1-4 класи; школа ІІ ступеня - 5-9(10) класи, всього 10(11) років. Створення у школі ІІ ступеня для дітей з порушеннями розумового розвитку 10 класу з поглибленою професійною реабілітацією (з урахуванням стану здоров’я учнів та рекомендацій лікарів) передбачено Положенням про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (наказ Міністерства освіти і науки України від 15.09.2008 № 852, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2008 р. за № 1219/15910), що не є чинним для загальноосвітньої школи.
Просимо довести зазначені роз’яснення до відома працівників органів управління освітою, методичних установ, керівників, педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, батьківської громадськості.
Заступник міністра Павло Хобзей
1 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
САЙТІ
https://infourok.ru
ДОДАТКОВОГО МАТЕРІАЛУ ДО УРОКУ.
КУРС ХІМІЇ.
7 КЛАС.
УРОК № 9.
Атом, його склад. Хімічні елементи, їхні назви і символи. Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
Демонстрації:
3. Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
“Видатні” мінерали та породи.
2 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
САЙТІ
ДОДАТКОВОГО МАТЕРІАЛУ ДО УРОКУ.
Матеріал до уроку
№ 9
з хімії.
7 клас.
Ознайомлення
з періодичною системою
хімічних елементів
Д.І. Менделєєва.
“Видатні” мінерали та породи.
Здрастуйте!
Дякуємо за Ваш матеріал!
Він був опублікований на сайті: SUPER.UROK-UA.com
----------------------------------------------------------------
Щоб оплатити вартість публікації матеріалу,
перейдіть за посиланням: ОПЛАТИТИ ЗАРАЗ
перейдіть за посиланням: ОПЛАТИТИ ЗАРАЗ
___________________________
Будемо раді іншим вашим роботам
-----------------------------------------------
З найкращими побажаннями,
Колектив освітнього порталу
-----------------------------------------------
Колектив освітнього порталу
-----------------------------------------------
-----------------------------------------------
Приєднуйтесь:
01.02.2017, 21:38, "Плясецька Яна Сергіївна" <certyfikat@urok-ua.com>:
Заявка на публікацію матеріалу на сайті
Автор: вчитель біології та хімії Плясецька Яна Сергіївна
Деталі:
Назва матеріалу:
- Плясецька Яна Сергіївна
- вчитель біології та хімії
- Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №65
Матеріал до уроку № 9 з хімії. 7 клас.Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва. “Видатні” мінерали та породи.
Анотація до матеріалу:
КУРС ХІМІЇ.
7 КЛАС.УРОК № 9.
Атом, його склад. Хімічні елементи, їхні назви і символи. Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
Демонстрації:
3. Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
“Видатні” мінерали та породи
Ювелирно-виробкові та виробкові камені грунтовно стали вивчатися у СРСР у середині 60-х років , ювелирно-виробкові та виробкові камені як правило представлені мономінеральними агрегатами та горними породами, вони з древнійших часів цінувалися людиною за свою красоту.
У порівнянні з іншими видами мінеральної сировини кольорові камені відрізняються різноманітністю складу, структури та текстури, це й не дивно бо вони можуть бути різного походження: метасоматичного, магматичного, вулканично-осадового, пегматитового, гідротермального, метаморфічного і екзогенного .
Класи: (7 клас)
Це: 1 публікація
Заявка була відправлена з сайту: http://urok-ua.com
Оплата вартості публікації матеріалу
Сума оплати складає 29 гривень
Сума вказана з врахуванням всіх комісій.
Тобто, саме ця сума буде списана з вашого рахунку і ні копійки більше.
Тобто, саме ця сума буде списана з вашого рахунку і ні копійки більше.
3 ЛЮТОГО
Для керівників ШМО Програма розвитку освіти Запоріжжя на 2017-2022 роки
ЗМІСТ
|
|
Паспорт
Програми розвитку освітньої системи міста Запоріжжя на 2017-2022 роки………………………………………………………
|
4
|
Вступ
|
7
|
I.
Загальні
положення………………………………………………
|
7
|
II.
Визначення проблем, на розв'язання яких спрямовано
Програму…………………………………………………………
|
8
|
III.
Мета та основні
завдання Програми…………………………...
|
11
|
IV.
Обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблем,
обсяги та джерела фінансування, строки та етапи виконання………..
|
13
|
V.
Очікувані
результати…………………………………………….
|
14
|
VI.
Координація та контроль за
ходом виконання Програми……..
|
15
|
Підпрограма 1
«Здорова дитина»
оздоровлення, спорт, здоровий
спосіб життя
1.1.
Забезпечення умов збереження та
зміцнення здоров'я дітей…
|
17
20
|
1.2.
Формування здорового способу
життя школярів……………...
|
20
|
1.3.
Зміцнення
фізкультурно-оздоровчої та спортивної бази……..
|
21
|
Підпрограма 2
«Формування особистості»
виховання, розвиток, творчість
|
24
29
|
2.1.
Національно-патріотичне виховання……………………………..
|
|
2.2.
Сімейно-родинне виховання……………………………………...
|
30
31
32
33
34
|
2.3.
Громадянське виховання та медіа-освіта………………………..
|
|
2.4.
Творчий розвиток особистості……………………………………
|
|
2.5.
Екологічне виховання……………………………………………..
|
|
2.6.
Психологічне супроводження навчально-виховного процесу…
|
|
Підпрограма 3
«Якість освіти»
системність, удосконалення, новації
|
36
43
|
3.1.
Дошкільна освіта………………………………………………….
|
|
3.2.
Загальна середня освіта…………………………………………..
|
44
|
3.3.
Позашкільна освіта……………………………………………….
|
46
|
3.4.
Інклюзивна освіта…………………………………………………
|
48
|
Підпрограма
4
«Модернізація освітнього
процесу»
технології, розвиток, матеріальна база
|
53
55
56
57
59
|
4.1.
Модернізація навчальних кабінетів природничого циклу (хімії, біології та
географії) в закладах освіти міста………………………...
|
|
4.2.
Модернізація навчальних кабінетів іноземної мови в закладах освіти
міста……………………………………………………………..
|
|
4.3.Цільова
підтримка науково-дослідної, інноваційної та експериментальної діяльності в
навчальних закладах та освітніх установах міста…………………………………………………………
4.5.
Грантові програми в освіті………………………………………..
|
|
Підпрограма 5
«Кадровий ресурс освіти»
підвищення статусу педагогічних працівників
|
60
65
68
69
70
|
5.1.Підвищення статусу педагогічних працівників у
територіальній громаді……………………………………………….......................
5.2.
Управлінська сотня кадрового резерву…………………………..
|
|
5.3.
Міські методичні навчання педагогічних працівників…………
|
|
5.4.
Професійний розвиток молодих педагогів міста………………..
|
|
Підпрограма
6
«Фінансове
забезпечення заходів програми»
|
71
|
Додаток
1
Аналіз
стану розвитку системи
освіти (за матеріалами аналітичного звіту управління з питань
розвитку освіти департаменту освіти і науки Запорізької міської ради)……………….
|
73
|
Додаток
2
Стан науково-методичного забезпечення в освітній
системі міста (за матеріалами аналізу роботи науково-методичного
центру департаменту освіти і науки Запорізької міської ради)……..
|
99
|
Додаток
3
Стан ефективності методичного супроводу
національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді в освітній
системі міста (за матеріалами експрес-звіту науково-методичного
центру департаменту освіти і науки Запорізької міської ради)……………………………………………………………………..
|
115
|
Паспорт
Програми розвитку освітньої системи міста Запоріжжя
на 2017-2022 роки
1.
|
Повна назва програми
|
Програма розвитку освітньої системи міста
Запоріжжя на 2017-2022
роки
|
2.
|
Мета програми
|
Розвиток системи дошкільної,
загальної середньої та позашкільної освіти
м. Запоріжжя відповідно до потреб та запитів громади щодо доступної
якісної освіти, яка забезпечує повноцінний розвиток кожної дитини і її
успішну інтеграцію в українське суспільство та європейську спільноту
|
3.
|
Структура програми
|
1. Загальні положення
2.
Визначення проблем, на
розв'язання яких спрямована Програма
3.
Мета та основні завдання
Програми
4.
Обґрунтування шляхів і засобів
розв'язання проблем, обсяги та джерела фінансування, строки та етапи
виконання
5.
Очікувані результати
6.
Координація та контроль за
ходом виконання Програми
|
4.
|
Перелік
напрямів та підпрограм (проектів),
які
буде реалізовано в межах цієї програми
|
Підпрограма 1 «Здорова
дитина»
оздоровлення, спорт, здоровий
спосіб життя
1.1.
Забезпечення умов збереження та
зміцнення здоров'я дітей.
1.2.
Формування здорового способу
життя школярів.
1.3.
Зміцнення
фізкультурно-оздоровчої та спортивної бази.
Підпрограма 2 «Формування особистості»
виховання, розвиток, творчість
2.1.
Національно-патріотичне виховання.
2.2. Сімейно-родинне виховання.
2.3. Громадянське виховання та медіа-освіта.
2.4. Екологічне виховання.
2.5. Творчий розвиток особистості.
2.6. Психологічне супроводження.
Підпрограма
3 «Якість освіти»
системність,
удосконалення, новації
3.1. Дошкільна освіта.
3.2. Загальна середня освіта.
3.3. Позашкільна освіта.
3.4. Інклюзивна освіта.
Підпрограма 4 «Модернізація
освітнього процесу» технології,
розвиток, матеріальна база
4.1. Модернізація навчальних кабінетів
природничого циклу.
4.2. Модернізація навчальних кабінетів іноземної
мови.
4.3. Комп’ютеризація навчальних кабінетів
сучасними програмами та комп`ютерами, локальною мережею.
4.4. Цільова підтримка науково-дослідної, інноваційної
та експериментальної діяльності в навчальних закладах та освітніх установах
міста.
Підпрограма
5 «Кадровий ресурс
освіти»
підвищення
статусу педагогічних працівників
5.1. Підвищення статусу
педагогічних
працівників у територіальній
громаді.
5.2. Міські методичні навчання педагогічних
працівників.
5.3. Професійний розвиток молодих педагогів міста
Підпрограма 6 «Фінансове забезпечення заходів програми»
|
5.
|
Ініціатор
розроблення програми
|
Департамент
освіти і науки
Запорізької
міської ради
|
6.
|
Дата,
номер документа про затвердження
|
Рішення
Запорізької міської ради
від
_______________ № _______
|
7.
|
Розробники програми
|
Науково-методичний центр департаменту освіти і
науки Запорізької міської ради
|
8.
|
Співрозробники
програми
|
Територіальні відділи освіти департаменту освіти
і науки Запорізької міської ради
Керівники
закладів освіти м.
Запоріжжя
|
9.
|
Відповідальний
виконавець програми
|
Управління з питань розвитку освіти департаменту
освіти і науки Запорізької міської ради
Науково-методичний центр департаменту освіти і
науки Запорізької міської ради
Територіальні відділи освіти департаменту освіти
і науки Запорізької міської ради
Районні методичні кабінети територіальних
відділів освіти департаменту освіти і науки Запорізької міської ради
Психолого-медико-педагогічні комісії територіальних
відділів освіти департаменту освіти і науки Запорізької міської ради
Керівники дошкільних, загальноосвітніх та
позашкільних закладів освіти м. Запоріжжя
|
10.
|
Учасники програми
|
Запорізька міська рада
Управління з питань розвитку освіти департаменту
освіти і науки Запорізької міської ради
Науково-методичний центр департаменту освіти і
науки Запорізької міської ради
Територіальні відділи освіти департаменту освіти
і науки Запорізької міської ради
Районні методичні кабінети територіальних
відділів освіти департаменту освіти і науки Запорізької міської ради
Психолого-медико-педагогічні комісії
територіальних відділів освіти департаменту освіти і науки Запорізької
міської ради
Керівники дошкільних, загальноосвітніх та
позашкільних закладів освіти м. Запоріжжя
|
11.
|
Термін
реалізації програми
|
2017-2022 роки
|
Контроль
за виконанням програми
|
Запорізька міська рада
|
6 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
Лілія Гриневич: Врегулювання питання із грошовими шкільними внесками батьків напряму залежить від прийняття рамкового закону “Про освіту"
03-02-17, 18:00 / КАТЕГОРІЯ: НОВИНИ
Рамковий закон “Про освіту”, що проголосований ВРУ у першому читанні, містить положення про прозорий облік усіх грошових надходжень та витрат шкіл. Про це нагадала Міністр освіти і науки Лілія Гриневич під час спілкування з батьками на Всеукраїнській конференції «батьки – школа – влада: проблеми взаємодії та перспективи співпраці» сьогодні, 3 лютого 2017 року.
Вона наголосила, що саме це положення дозволить прозоро врегульовувати проблеми із грошовими шкільними внесками батьків. Обов’язок оприлюднювати на сайті усі бюджетні надходження закладу, а також гроші, які платять батьки, дасть можливість контролю за ресурсами. Оприлюднення усіх видатків допоможе виявити, чи були зловживання при закупівлі потрібних навчальному закладу матеріалів та необхідних послуг.
“Для того, щоб МОН почало розробляти підзаконні акти, які унормовуватимуть питання із грошовими шкільними внесками батьків, потрібно, щоб парламент проголосував за закон “Про освіту”, адже зараз усі благодійні внески збираються в межах чинного закону “Про благодійну діяльність та благодійні організації”. Фактично їх використання не відслідковується і не регулюється. На сьогодні депутати внесли більше тисячі правок до законопроекту, ми сподіваємося, що вже весною його винесуть в парламент та приймуть у другому читанні”, - підкреслила Лілія Гриневич.
Активізація батьківської спільноти навколо нагальних питань освіти, на думку Міністра, є хорошим сигналом. Він означає, що батьки, які добре розуміють нагальні освітні потреби своїх дітей, починають відігравати важливу роль у формуванні освітньої політики.
“Зараз батьки об’єднуються і ведуть активний діалог з Міністерством освіти і науки України. Ми щиро це вітаємо і бачимо, що така співпраця дає дійсно хороші результати. Яскравий приклад цьому – оновлення програм початкової школи, в рамках якого батьки змогли вказати нам на суттєві недоліки навчальних програм. Я вважаю що зараз важливо, щоб цей тиск зберігся на центрально рівні, але також був перейнятий регіонами. У зв’язку з децентралізацію місцеві органи влади отримали суттєві ресурси та повноваження у галузі освіти. Щоб місцева освітня політика не програвала боротьбу з оновленням фасадів будинків і гроші витрачалися на освіту наших дітей, місцеві громади мають вказувати своїй владі на те, що освіта – важливий пріоритет”, - зазначила Міністр.
7 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
За отсутствие реальной заботы о школе еще не пострадал ни один чиновник любого масштаба |
И. Ликарчук: позорное явление для украинского образования
Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования.
Останні кілька років дуже актуальною стала тема про батьківські гроші в закладах освіти.
На мою думку, то є ганебне явище для української освіти. Дуже ганебне. Але давайте на цю проблему подивимося з іншого боку. А чи забезпечуються заклади освіти з боку їхніх власників усім тим, що конче необхідне для організації нормального життєзабезпечення школи чи дошкільного дитячого закладу?
Чи є в штатних розкладах достатня кількість ставок прибиральників шкільних приміщень, сторожів, охорони? Чи є кошти на миючі та дезинфікуючі засоби, туалетний папір, швабри, мітли? Чи купують наші заклади сучасну прибирально-миючу техніку, пилосмоки, міні-тракторці для прибирання від снігу шкільного подвір’я? Чи мають школи бюджетні кошти на ремонт комп’ютерів, оргтехніки, мультимедіа, придбання парт, столів, стільців, хімреактивів..?
Відповідально заявляю, що не забезпечуються, не мають, не можуть. То що робити директорам шкіл та завідуючим садочків, які мусять УСИМ ЦИМ ЗАБЕЗПЕЧИТИ заклад освіти? Ото й знайшли вихід: батьківські кошти.
Знайшли, як сокирку під лавкою. Бо багато із них до толку не можуть і не здатні організувати роботу з цими коштами. Та і принад занадто багато... Й чимало батьків ласі до кермування цими коштами.
То, можливо, проблема все-таки в тому, що власники закладів не хочуть в повному обсязі виконувати свої функції із створення умов для нормальної діяльності шкіл і дошкільних дитячих закладів? Й не несуть за це жодної відповідальності.
Бо я щось не чув за всі роки української незалежності, щоб за відсутність реальної турботи про школу постраждав хоча б один чиновник районного, обласного чи міністерського масштабу.
Не виконуючи свої функції із створення умов для роботи закладів освіти, вони знайшли своєрідних цапів-відбувайлів - директорів шкіл. А ті вже раді старатися...
P.S. У мене немає ностальгії за радянською школою. Бо дуже добре знаю її сутність. Але чомусь у радянській школі не збирали батьківські кошти на забезпечення її насущних потреб...
P.S. У мене немає ностальгії за радянською школою. Бо дуже добре знаю її сутність. Але чомусь у радянській школі не збирали батьківські кошти на забезпечення її насущних потреб...
7 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
МАН 19.02.2017
З 8.00 год. – захист робіт.
7ЛЮТОГО 2017 РОКУ
7 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
9 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
Нужно ли учитывать в школе предрасположенность детей к гуманитарным или точным наукам |
В. Спиваковский: нельзя делить на физиков и лириков
Автор: Владимир Спиваковский, президент корпорации «Гранд».
Спрашивают, необходимо ли учитывать в школе предрасположенность детей к гуманитарным или точным наукам?
Нет, не нужно. Мы провели большое научное исследование, опросив боле 8000 взрослых людей и учеников. Спрашивали: вы берете на себя ответственность за будущее школьника, потакая его предрасположенности к гуманитарным или естественным наукам?
Ответы получили такие: ответственность на себя взяли 7% педагогов, 24% родителей и 3% самих школьников. То есть, советовать советуют, а ответственность брать не хотят.
Впрочем, родители могут попробовать отдать ребенка на «музыку», «физкультуру», «химию», «иноязыки», «историю» или «математику». А потом, когда он вырастет, посмотреть, скажет ли он им «спасибо».
Дело в том, что неизвестно, какой именно бит информации, полученный в школе, потом может стать делом жизни. Дети меняют свои предпочтения по три раза в году, пробуя то одно, то другое (и это правильно), не увязывая эти пробы с будущим.
Осознанный же выбор «кем я хочу стать» начинается с 20-22 лет. Более того, сейчас и левое, и правое полушарие должны быть одинаково хорошо развитыми.
Так что деление на физиков и лириков ушло в далекое прошлое.
Выиграют те, кто понимает, что сейчас надо быстро ориентироваться во всём сразу одновременно.
И тут же делать выбор.
9 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
446 | Плясецька Яна Сергіївна | Завантажити сертифікат | |
Матеріал до уроку № 9 з хімії. 7 клас.Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва. “Видатні” мінерали та породи. |
9 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
10 ЛЮТОГО 2017 РОКУ.
МОН усилит изучение украинского в школах с преподаванием на языках национальных меньшинств |
Школы с языками нацменьшинств будут действовать
Выпускники школ с преподаванием на языках национальных меньшинств не знают украинского языка и не могут поступать в высшие учебные заведения. Об этом заявила министр образования Лилия Гриневич во время встречи с послом Болгарии в Украине Красимиром Минчевом.
По словам министра, для Украины важно увеличить количество часов на изучение украинского языка в школах с языками преподавания национальных меньшинств, поскольку от этого зависит обеспечение права детей на получение высшего образования.
«Сейчас в Украине наиболее демократичное отношение к организации обучения на языках нацменьшинств в Европе. В результате мы получили ситуацию, когда ученики этих школ не знают украинского языка, не могут поступать в высшие учебные заведения Украины, ведь успешные результаты ЗНО по украинскому языку и литературе являются обязательным требованием для поступления», - отметила министр.
Лилия Гриневич также сообщила, что школ с болгарским языком преподавания нововведения почти не коснется, ведь в большинстве из них обучение осуществляется по специальным учебным планам, которые были утверждены МОН по просьбе болгарской общины. В частности, там уже увеличен объем и изменены подходы к преподаванию украинского языка.
Как известно, Министерство образования намерено разработать дополнительные мероприятия по формированию языковых компетенций учеников школ с обучением на языках национальных меньшинств. В Минобразования отмечают, что соответствующие меры должны способствовать расширению возможностей выпускников для получения высшего образования и дальнейшей самореализации в украинском обществе.
Комментариев нет:
Отправить комментарий